Oei ik groei ……

Vorig jaar maakte ik plannen voor de komende jaren met mijn praktijk. Het hoofd bedenkt creatieve zaken…… Nu blijkt dat de stroom in mijn leven anders gaat. De kunst is om dit te volgen en niet in een overlevingsstrategie terecht te komen.

Gelukkig heb ik in mijn leven al meerdere bewegingen mee gemaakt. En over loslaten het nodige geleerd. Ja, en dat op je 63e, zei iemand me. Mijn Beppe Botsje zei altijd: kind je bent nooit te oud om te leren. Zij ging toen ze tachtig was voor t eerst in haar eentje naar Australië. Dat was in de tachtiger jaren van de vorige eeuw.

Een aantal wensen lijken nu eindelijk naar voren te mogen komen

Ik heb altijd met volwassenen gewerkt. En dat blijf ik doen. Veel gaat het in de praktijk over kinderen en hun rol in het gezin. Voor mij zijn kinderen vaak klokkenluiders in het systeem. Zij rammelen aan wat er in disbalans is. Ze vragen daar onbewust aandacht voor. Wij zijn vooral bezig met het geluk van ons kind. We proberen op te lossen en te helpen.

De afgelopen decennia zijn er heel veel kinderen gekomen met een rugzakje. Thuis, op school. We zijn er met zijn allen enorm druk mee. Het is fijn als kinderen door hulp die ze krijgen de aandacht krijgen die nodig is. Maar er is meer.

Wanneer je kijkt naar het familiesysteem, zijn er gewoon door het leven van alledag verstrikkingen, verwarringen ontstaan. Deze processen zijn meestal onbewust en vanuit overleving. Vanuit het herstel van de balans in een gezin. Uiteindelijk willen we dat het goed gaat met onze kinderen en met onszelf. Hiervoor doen we veel en heel erg ons best. Cijferen we onszelf behoorlijk weg en pleasen wat af.

In de Opstellingen die ik geef blijkt heel vaak dat de kinderen lekker kunnen gaan spelen en dat de opstelling dan verder gaat met de ouders en wat eerder in de tijd is gebeurd.

Training oudercoaching

Ik geef al een paar jaar les in een opleiding van kindercoaches. Hier geef ik les in systemisch waarnemen en kijken naar je eigen systeem. En nu heb ik een opleiding geschreven voor die kindercoaches, leerkrachten in het basisonderwijs en therapeuten die met kinderen werken. Het doel is hun gereedschapskist uit te breiden met de inzichten vanuit het systemisch werken. De kinderen krijgen al hulp. Maar de ouders hebben beelden, ideeën. Ze zitten vaak vast in hun denken over de problemen met hun kinderen. Door een stuk bewustzijn bij ouders op gang te brengen gaan zij anders kijken naar hun systeem en zullen van daaruit anders gaan reageren op situaties in het gezin en hun kind.

Ik wordt blij van deze stap en het geeft me energie, merk ik. In oktober en in januari start er zo’n opleiding.